ŠVP "S kamarádem do světa i do pohádky" - č.j. 4/2017

Charakteristika vzdělávacího programu

    Cílem ŠVP je probouzet u dětí zájem a chuť dívat se kolem sebe, naslouchat, objevovat, ale i získávat odvahu ukázat, co všechno zvládnou a dokáží.

    ŠVP vychází z periody střídání ročních období  a k tomu vztahujících se lidových zvyků a tradic. Dětem nabízí pestrou škálu příležitostí, smyslupných činností a aktivit.

Naše MŠ je součástí sportovního areálu, proto při pobytu venku s dětmi využíváme nejen zahradu, ale i jednotlivá sportoviště a vytváříme tak u dětí kladný vztah k pohybu a sportování. Dále je škola součástí CHKO Lužických hor, což nás motivuje vést děti ke  vzathu k přírodě (prostřednictvím výletů do blízkého okolí - hrad Tolštýn, rozhledna Jedlová...), pěstovat v dětech úctu ke všemu živému (starat se o krmelec, navštěvovat zemědělské farmy), prosazovt myšlenku ochrany životního prostředí a zapojovat se do různých programů s tím spojených.

    Pedagogickým záměrem celého pogramu je rozvíjet u dětí schopnost projevovat se jako kamarád a nenásilnou formou dítě začlenit do společnosti. Chceme, aby se dítě stalo aktivním účastníkem a učitelka jeho partnerem a průvodcem učení a tím dosáhnout v předškolním věku přiměřenou úroveň požadovaných kompetencí. Cílem ŠVP je tedy, aby děti dokázaly své nabyté poznatky uplatňovat v dalším životě, po odchodu z MŠ.

  • kompetence k učení
  • kompetence k řešení problému
  • kompetence komunikativní
  • kompetence sociální a personální
  • kompetence občanské a činnostní

Hlavní záměry ŠVP

  • Rozvíjet osobnost samostatného, sebevědomého dítěte, schopnost komunikovat
  • Podporovat zdravý vývoj s přiměřenou pohybovou aktivitou
  • Spoluvytvářet návyky zdravého životního stylu
  • Podporovat pozitivní vztah k lidem a místu ve kterém žijí
  • Vytvářet dítěti takové podmínky, aby se ve škole cítilo uvolněně a přirozeně
  • Vzájemná důvěra mezi dětmi a zaměstnanci MŠ
  • Učit děti žít mezi ostatními vrstevníky
  • Rozvíjet přirozenou zvídavost dítěte a touhu po poznání
  • Rozvíjet u dětí schopnost sebeovládání a přizpůsobování se

 

Vzdělávací obsah

     Vzdělávací obsah je koncipován jako předávání poznatků a získávání zkušeností prostřednictvím loutky, která děti provází celým školním rokem. Dílčí cíle, vzdělávací nabídka a očekávané výstupy jsou chronologicky seřazeny do deseti bloků po měsících, ale, v závislosti na zájmu dětí, je možné blok zkrátit nebo prodloužit. Nejsou v něm obsaženy všechny kompetence, které je třeba dětem předávat, neboť jejich velká část má dlouhodobý charakter a je prakticky procvičována v každodenním styku s dětmi, v situačním a sociálním učení (např. ovládat své emoce, odložit své přání na později apod.). Stejně tak hudební, výtvarné a jazykové dovednosti budou rozvíjeny v průběhu celého roku. V jednotlivých blocích se zaměříme na níže uváděné cíle a činnosti tak, abychom co nejvíce využili nabídek místa školy, ročních období a místních tradic, což nevylučuje jejich procvičování v jiných obdobích školního roku.
Při sestavování ŠVP PV vycházíme z cílů a oblastí RVP PV, které jsou uzpůsobeny pro potřeby naší školy. Pro učitelky jsou závazným obsahem konkrétních činností. Na jejich základě jsou zpracovány očekávané výstupy, které jsou ovšem jen orientační. Jednotlivé děti je nemusí ve všech činnostech dosáhnout v uvedené kvalitě, záleží na individuálních potřebách a možnostech daného dítěte. Dle dílčích vzdělávacích cílů a očekávaných výstupů je navržena i vzdělávací nabídka, která není pro učitelky závazná – mohou ji doplňovat a upravovat. Platí však zásada, že veškerá plánovaná vzdělávací nabídka by měla být rozpracována v třídním vzdělávacím plánu v souladu s tématy daného integrovaného bloku. Při tvorbě vlastního třídního vzdělávacího plánu učitelky vychází z Gardnerovy teorie mnohočetných inteligencí.